BAZA EDUKACYJNA

Klasy IV-VIII

Ponadpodstawowe

Dorośli

WIE_2018_Radziwiłłowie w okolicy Czarnegolasu_Regionalny Konkurs o Dolinie Baryczy

Ścieżki edukacyjne (Mapa), Autor: Nikola Netter i Patryk Błaszczyk , Szkoła Podstawowa w Czarnymlesie
OPIS

TRASA WYCIECZKI

1. Jeden z najstarszych domów w Czarnymlesie
Naszą wycieczkę rozpoczynamy na północnym krańcu miejscowości (od strony leśniczówki) przy ciekawym budynku mieszkalnym, który istnieje do dziś. Dom ten powstał ok. 1850r., jest zbudowany z rudy darniowej i cegły. Właścicielami zamieszkującymi ten dom do 1982r. byli Anna i Jan Paduch - moi pradziadkowie (Patryk).
2. Kościół p.w. NMP Niepokalanie Poczętej
Kościół p.w. NMP Niepokalanie Poczętej Następnie przechodzimy ok. 500 metrów na południe wzdłuż drogi nr 444 i na łuku drogi skręcamy w lewo. Kościół p.w. Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej to najstarszy kościół w Czarnymlesie zbudowany w 1850r. z tzw. ,,spieku", czyli rudej darniowej cegły. Jest on fundacją Ludwiki Radziwiłłównej z Antonina dla ewangelików z Czarnegolasu i pobliskiej miejscowości. Kościół ma neogotyckie wyposażenie, a w tle głównego ołtarza znajduje się okno z witrażem przedstawiającym herb Hohenzollernów.
3. Ludwików - cmentarz
Do następnego punktu kierujemy się w stronę Ronda Ostrzeszowskiego i skręcamy na drogę krajową nr 25 w stronę Antonina. Po przejechaniu ok.3 km skręcamy w ulicę Długą i po minięciu miejscowości (po ok.1 km) po prawej stronie drogi docieramy do celu. Ludwików to wieś, w której w latach 1826 – 70 istniała huta szkła, założona przez Ludwika Mittelstädta, od którego pochodzi nazwa miejscowości. Znajduje się tam cmentarz z 1876 r. z neogotycką kaplicą z 1903r., założony przez ks. Ferdynanda Radziwiłła, z tablicą ku czci polskich więźniów zamęczonych w latach 1942 - 1943 w niemieckim obozie pracy niedaleko Czarnegolasu. Mogliśmy zobaczyć groby osób związanych z rodziną Radziwiłłów np. grób księdza Jana Nepomucena Klebera – kapelana książąt Radziwiłłów oraz grób książęcego leśniczego Prota Stefańskiego.
4. Kocięba i stawy
Za murami cmentarza skręcamy w prawo nad stawy Kocięba. Kocięba (Kociemba) to osada położona nad stawami między Antoninem a Dębnicą. W XVI w. istniał tam folwark, a w II połowie XVIII w. – młyn wodny. Obecnie pozostały dwa budynki dawnego folwarku. Jest częścią należąca do gospodarstwa rybackiego w Przygodzicach. Stawy przy Kociębie są zamieszkałe przez różnorodne, liczne ptaki. Zaobserwowaliśmy łabędzie, kaczki krzyżówki, perkozy, czaple i mewy.
5. Rezerwat
Dalej udajemy się zielonym szlakiem w stronę rezerwatu „Wydymacz”. Rezerwat został utworzony w 1987r. w celu ochrony zespołu jesionowo - olszowego z gatunkami roślin chronionych, licznych drzew pomnikowych, a także ptaków wodno -błotnych. Ścieżka prowadzi nas wśród pięknych i starych dębów szypułkowych, których skupisko znane jest pod nazwą „Dęby Antonińskie”. Tuż przy szlaku zielonym i ścieżce dydaktycznej znajduje się okazały dąb o obwodzie 681 cm w pierśnicy, a jego wiek szacuje się na 400-430 lat. Następnie idąc szlakiem niebieskim dochodzimy do stawu Wydymacz. Tam można zaobserwować różnorodne ptaki : perkozy, łyski, łabędzie i kaczki. Wczesną wiosną zobaczyliśmy obsypane fioletoworóżowymi kwiatkami gałązki wawrzynka wilczełyko oraz umykające spod naszych nóg do wody żaby i ropuchy.
6. Pałac książąt Radziwiłłów w Antoninie
Idąc szlakiem niebieskim wzdłuż ścieżki dydaktycznej dochodzimy do pałacu myśliwskiego. Pałac Myśliwski w Antoninie powstał w latach 1821 – 1824. Został wybudowany dla księcia Antoniego Radziwiłła, a jego projektantem był Karl Frednich Schinkel. Była to letnia siedziba Radziwiłłów. Książe wraz z całą rodziną prowadził tam życie towarzyskie i artystyczne. Miejscowość tą, na cześć Antoniego Radziwiłła od XIX w. - nazwano Antonin. Wewnątrz można zobaczyć piękną kolumnę ozdobioną porożami jeleni oraz dwie galerie, na których mieszczą się pokoje gościnne. Dwukrotnie u księcia Antoniego Radziwiłła przebywał Fryderyk Chopin, tam koncertował i skomponował poloneza C – dur op. 3 na fortepian i wiolonczelę. Nadal odbywają się tutaj się koncerty muzyki chopinowskiej, w tym Międzynarodowy Festiwal „Chopin w barwach jesieni’’. Przed pałacem znajduje się pomnik Fryderyka Chopina z 1979r. Zachęcamy do spaceru ścieżkami parku przy pałacyku.
7. Kościół p.w. MB Ostrobramskiej
Po wyjściu z parku kierujemy się w stronę drogi nr 447 prowadzącej do Mikstatu. Po lewej stronie drogi znajduje się piętrowy, murowano-drewniany budynek w tzw. stylu szwajcarskim, w którym mieściła się szkoła wiejska z 1838 r., potem leśniczówka i plebania. Tuż za nim jest kościół pw. MB Ostrobramskiej, który powstał w latach 1835 – 1838 i pełnił funkcję kaplicy grobowej książąt Radziwiłłów. W podziemiach kościoła znajdują się trumny ze szczątkami Radziwiłłów m.in. księcia Antoniego, jego żony Luizy oraz córek Elizy i Wandy Czartoryskiej. Groby Radziwiłłów znajdują się także przy kościele. Do dziś w tym zabytkowym kościele odbywają się msze święte.
8. Kościół Ewangelicko – Augsburski i Pastorówka
Kontynuując naszą wędrówkę wracamy na drogę nr 11, a następnie skręcamy w drogę krajową nr 25 i wracamy ok. 7 km do Czarnegolasu. W centrum wsi po prawej stronie ujrzymy kościół. Kościół luterański powstał w latach 1889-1900. Obecnie jest to kościół ewangelicki, w którym odbywają się nabożeństwa. Obok kościoła ok.1900 r. powstała pastorówka, która w latach 50. służyła jako ośrodek zdrowia i porodówka, a obecnie jest zamieszkała. Na podwórzu obok rośnie dąb szypułkowy, którego obwód zmierzyliśmy i wynosi 426 cm.
 0/5
MATERIAŁY MULTIMEDIALNE
SŁOWA KLUCZOWE
TRASA WYCIECZKI
Wykonaliśmy ścieżkę poświęconą rodzinie Radziwiłłów ponieważ chcemy zainteresować zwiedzających Dolinę Baryczy tą tematyką i przedstawić cenne pamiątki historyczne oraz ciekawe obiekty przyrodnicze. Przedstawiamy w naszej pracy miejscowości i miejsca silnie związane z książęcą rodziną tj. Czarnylas, Ludwików oraz Antonin.
OPINIE I KOMENTARZE

CMS, internetART
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.