Nasi skrzydlaci przyjaciele
Materiał Edukacyjny, Autor: Teresa Podgórska-Jangas , Przedszkole Parafialne im. św. Feliksa z Cantalicio| Poziom nauczania | 




 0/5Dzieci zapoznały się z gatunkami ptaków zasiedlających rezerwat ptactwa Doliny Baryczy. Uczyły się także, w jaki sposób pomóc niektórym z nich przetrwać trudy zimy i jak je właściwie dokarmiać.
					
					
- Przedszkole
 
Wychowanie przedszkolne
							Podstawa programowa
								Cele ogólne:
								Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez  dziecko  wartości  i  norm  społecznych,  których źródłem  jest  rodzina,  grupa w przedszkolu,  inne  dorosłe  osoby,  w  tym  osoby  starsze,  oraz  rozwijania  zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
Przygotowywanie  do  rozumienia  emocji,  uczuć  własnych  i  innych  ludzi  oraz  dbanie o zdrowie  psychiczne,  realizowane  m.in.  z  wykorzystaniem  naturalnych  sytuacji, pojawiających  się  w  przedszkolu  oraz  sytuacji  zadaniowych, uwzględniających  treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
Systematyczne  wspieranie  rozwoju  mechanizmów  uczenia  się  dziecka,  prowadzące  do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole. 
Tworzenie  sytuacji  sprzyjających  rozwojowi  nawyków i  zachowań  prowadzących  do samodzielności,  dbania  o  zdrowie,  sprawność  ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Tworzenie  warunków  umożliwiających  dzieciom  swobodny  rozwój,  zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa. 
Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko  przyrody,  stymulujących  rozwój  wrażliwości i  umożliwiających  poznanie wartości  oraz  norm  odnoszących  się  do  środowiska  przyrodniczego,  adekwatnych  do 
etapu rozwoju dziecka.
Wspieranie  aktywności  dziecka  podnoszącej  poziom  integracji  sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
Wspieranie  wielokierunkowej  aktywności  dziecka  poprzez  organizację  warunków sprzyjających  nabywaniu  doświadczeń  w  fizycznym,  emocjonalnym,  społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
Wzmacnianie  poczucia  wartości,  indywidualność,  oryginalność  dziecka  oraz  potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
Zapewnienie  prawidłowej  organizacji  warunków  sprzyjających  nabywaniu  przez  dzieci doświadczeń,  które  umożliwią  im  ciągłość  procesów  adaptacji  oraz  pomoc  dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
Treści nauczania:
						Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole dostrzega  emocjonalną  wartość  otoczenia  przyrodniczego  jako  źródła  satysfakcji estetycznej. 
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole dostrzega, że zwierzęta  posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole przedstawia  swoje  emocje  i  uczucia,  używając  charakterystycznych  dla  dziecka form wyrazu.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a także w nowej grupie dzieci i osób dorosłych.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole rozróżnia  emocje  i  uczucia  przyjemne  i  nieprzyjemne,  ma  świadomość,  że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole szanuje emocje swoje i innych osób.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole szuka  wsparcia  w  sytuacjach  trudnych  dla  niego  emocjonalnie;  wdraża  swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole zauważa,  że  nie  wszystkie  przeżywane  emocje  i  uczucia  mogą  być  podstawą  do podejmowania  natychmiastowego  działania,  panuje  nad nieprzyjemną  emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole inicjuje  zabawy  konstrukcyjne,  majsterkuje,  buduje, wykorzystując  zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny;
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole uczestniczy  w  zabawach  ruchowych,  w  tym  rytmicznych,  muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole czyta  obrazy,  wyodrębnia  i  nazywa  ich  elementy,  nazywa  symbole  i  znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń  w  prostych  historyjkach  obrazkowych,  układa historyjki  obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole określa  kierunki  i  ustala  położenie  przedmiotów  w  stosunku  do  własnej  osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole podejmuje  samodzielną  aktywność  poznawczą  np.  oglądanie  książek, zagospodarowywanie  przestrzeni  własnymi  pomysłami  konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole posługuje  się  pojęciami  dotyczącymi  zjawisk  przyrodniczych,  np.  tęcza,  deszcz, burza,  opadanie  liści  z  drzew,  sezonowa  wędrówka  ptaków,  kwitnienie  drzew, zamarzanie  wody,  dotyczącymi  życia  zwierząt,  roślin,  ludzi  w  środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole posługuje  się  w  zabawie  i  w  trakcie  wykonywania  innych  czynności  pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych  dotyczące  treści  znajdujących  zastosowanie  w  codziennej aktywności.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole rozumie  bardzo  proste  polecenia  w  języku  obcym  nowożytnym  i  reaguje  na  nie; uczestniczy  w  zabawach,  np.  muzycznych,  ruchowych,  plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych; używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie dla 
danej zabawy lub innych podejmowanych czynności; powtarza rymowanki i proste wierszyki,  śpiewa  piosenki  w  grupie;  rozumie  ogólny sens  krótkich  historyjek opowiadanych  lub  czytanych,  gdy  są  wspierane  np.  obrazkami,  rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole wykonuje własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa je,  tworzy  żarty  językowe  i  sytuacyjne,  uważnie  słucha  i  nadaje  znaczenie  swym doświadczeniom.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole wymienia  nazwę  swojego  kraju  i  jego  stolicy,  rozpoznaje  symbole  narodowe (godło, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim, orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole wyraża  swoje  rozumienie  świata,  zjawisk  i  rzeczy  znajdujących  się  w  bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej  dla  dzieci  i  osób  dorosłych,  mówi  płynnie,  wyraźnie,  rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole wyraża  swoje  rozumienie  świata,  zjawisk  i  rzeczy  znajdujących  się  w  bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole komunikuje  się  z  dziećmi  i  osobami  dorosłymi,  wykorzystując komunikaty werbalne  i  pozawerbalne, wyraża  swoje  oczekiwania  społeczne  wobec  innego dziecka, grupy.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole nazywa  i  rozpoznaje  wartości  związane  z  umiejętnościami  i  zachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom i dorosłym – obowiązkowość, przyjaźń, radość.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole ocenia  swoje  zachowanie  w  kontekście  podjętych  czynności  i  zadań  oraz przyjętych  norm  grupowych;  przyjmuje,  respektuje  i tworzy  zasady  zabawy w  grupie,  współdziała  z  dziećmi  w  zabawie,  pracach użytecznych,  podczas odpoczynku.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem, adresem.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole przejawia  poczucie  własnej  wartości  jako  osoby,  wyraża  szacunek  wobec  innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole respektuje  prawa  i  obowiązki  swoje  oraz  innych  osób,  zwracając  uwagę  na  ich indywidualne potrzeby.
						
							
						
						
								
								
								
								
										
										
										
										
										